Închide meniul

PACIENT COACH
(consultanță pentru pacienți)



O femeie, atunci când aude diagnosticul de CANCER, se gândește automat la ce i se va întâmpla rău. Aici, un rol foarte important îl joacă echipa medicală, care trebuie să găsească cea mai bună metodă pentru anunțarea diagnosticului.

În ajutorul pacienților, există aplicații pentru telefoanele mobile tip smart prin care se poate urmări medicația, semnele vitale și simptomele bolii. Se pot urmări elementele cheie ale planului de îngrijire (medicamente, greutate, tensiune arterială, nivelul de activitate fizică). Astfel de programe instalate pe telefoane se adresează în primul rând pacienților cu boli cronice, care au nevoie de o monitorizare de lungă durată a stării de sănătate. Progresul înregistrat poate fi vizualizat cu ajutorul unor diagrame simple. Cu cât pacientul învață să își măsoare și să-și monitorizeze starea de sănătatea, cu atât mai mult va învăța să facă alegeri corecte în stilul de viață. Programele și aplicațiile de telefonie mobilă pot trimite mesaje și alerte pentru a ajuta pacientul să urmeze cu strictețe planul de îngrijire medicală. Spre exemplu, alertarea când este timpul administrării unui medicament sau primirea mesajului că trebuie să-și înregistreze valoarea tensiunii arteriale sau următoarea programare la medic.

În alte țări, există meseria de PACIENT COACH, care este o abordare revoluționară în gestionarea stării de sănătate. Acesta preia controlul asupra planului de îngrijire, iar studiile de peste ocean arată că, atunci când pacienții se implică activ în gestionarea îngrijirii lor medicale, rezultatul reflectă o îmbunătățire considerabilă a stării de sănătate.

Medicii de familie au de cele mai multe ori agenda foarte încărcată, iar cele 15 minute de consultație nu pot satisface orice nevoie a pacienților lor cu boli cronice.
Ca urmare, jumătate din pacienți pleacă de la cabinet fără să înțeleagă ceea ce le-a comunicat medicul curant. Deși procesul de luare a deciziilor în comun este asociat cu rezultate îmbunătățite, din păcate doar 9% dintre pacienți participă la luarea deciziilor. În plus, s-a constatat că rata medie de aderență la tratamentul medicamentos este de aproximativ 50%, iar pentru schimbarea stilului de viață este mai mic de 10%. În fața acestor statistici descurajatoare, asistența medicală primară trebuie să își asume o sarcină nouă: să lucreze cu pacienții pentru a se asigura că aceștia înțeleg, sunt de acord și participă la gestionarea stării lor cronice. HEALTH COACHING-ul este o modalitate de a realiza această funcție.

HEALTH COACHING-ul poate fi definit ca un sprijin pentru pacienți pentru a câștiga cunoștințele, abilitățile, instrumentele și încrederea necesare pentru a deveni participanți activi la îngriirea lor și obținerea rezultatelor dorite. Această activitate presupune oferirea sprijinului în auto-gestionarea stării de sănătate a pacientului, reducerea decalajului dintre clinician și pacient, îndrumarea pacienților în sistemul sanitar oferind totodată sprijin emoțional, toate într-o manieră ce asigură continuitatea.

Asigurarea suportului în managementul bolii este esențială pentru extinderea îngrijirii sănătății pacienților în afara zidurilor clinicii și în viața lor personală. Health coach-ul antrenează pacienți în mai multe domenii, respectiv: furnizarea de informații, deprinderea abilităților de combatere a bolii, promovarea comportamentului sănătos, depășirea impactului emoțional și încurajarea oamenilor să fie participanți activi la îngrijirea stării de sănătate. Pacienții obțin rezultate mai bune atunci când le sunt furnizate cunoștințe specifice bolii și capătă deprinderi sănătoase. Studiile clinice arată că în cazul pacienților cu hipertensiune și diabet, suportul oferit de health coach pentru auto-gestionarea bolilor a îmbunătățit controlul tensiunii arteriale și al glicemiei.

Reducerea decalajului dintre clinician și pacient. Pe tot parcursul procesului de îngrijire se pot crea astfel de decalaje. Prescrierea unui tratament medicamentos este un exemplu. Acest proces implică un efort de ambele părți, respectiv medicul scrie rețeta, iar pacientul trebuie să procure medicamentele și să înțeleagă necesitatea administrării lor. Un health coach poate acoperi posibile disfuncționalități prin urmărirea pacienților, identificarea nevoilor și rezolvarea problemelor care fac să scadă complianța la tratament.

Îndrumarea pacienților să navigheze prin sistemul sanitar. Mulți pacienți, în special persoanele în vârstă sau cele cu un grad de handicap au nevoie de îndrumare, spre exemplu pentru a localiza un serviciu medical, o instituție sanitară sau o anumită clinică.

Oferirea unui sprijin emoțional. Confruntarea cu boala este o provocare din punct de vedere emoțional, iar medicii nu reușesc de fiecare dată să răspundă acestor nevoi. Pe măsură ce crește încrederea, un health coach poate oferi sprijin emoțional, ajutând pacienții să facă față provocărilor impuse de boală. În practica altor țări, în cadrul echipei de îngrijire, oricine poate integra elemente de coaching în interacțiunile lor cu pacienții. Cu toate acestea, pentru a se asigura că instruirea pacientului are loc, cel puțin un membru al echipei trebuie să îndeplinească acest rol. Astfel, rolul poate reveni psihologului, asistentei medicale, asistentului social, asistenților comunitari sau chiar altor pacienți care au urmat cursuri de formare corespunzătoare.

HEALTH COACHING-ul este viabil pentru orice pacient?
Desigur că nu. Nu există nimic în medicină care să aducă un beneficiu universal pentru toți pacienții. Cu toate acestea, health coaching-ul este un instrument foarte util pentru a realiza o schimbare de comportament și pentru a reduce povara unei afecțiuni cronice, cum ar fi obezitatea, hipertensiunea și diabetul.
În România nu este certificată meseria de pacient coach, în schimb există persoane care practică meserii acreditate cum este cea de tehnician nutriționist, cu un domeniu de consultanță redus în zona alimentației.

În cazul Cosminei Grigore, schimbarea locului de muncă și acreditarea ca tehnician nutriționist a venit într-un mod natural, în urma unui diagnostic de cancer mamar care i-a arătat că poate face mai mult ajutând alți pacienți cu cancer. De ce ar avea nevoie un pacient diagnosticat cu cancer de consultanță? Pentru că „a doua boală care se instalează după diagnosticare este confuzia, când nu știi ce să faci, încotro s-o iei și acesta este unul dintre motivele pentru care am ales să fac consultanță pentru pacienții cu cancer. Fiecare nou pacient cu cancer trebuie să înțeleagă că trebuie să facă tot posibilul pentru vindecare, iar pentru asta este nevoie de mobilizare“ – spune Cosmina Grigore.

Sfatul cel mai important pe care l-ar da unei paciente nou diagnosticate cu cancer este acela că „trebuie să înțeleagă că există viață după frică; cred foarte tare că tratamentele alopate își au rolul lor; cred foarte tare și în susținerea funcției imunitare, însă trebuie să înțelegem că vindecarea înainte de toate o face corpul nostru, iar tratamentele aplicate îl ajută sau nu, dar vindecarea o face corpul și în forța asta trebuie să investim”.